W cyfrowym świecie dane są wszystkim. Dane dają firmom wgląd w potrzeby i zachowania klientów, a dane osobowe są cennym zasobem dla konsumentów. Dzięki niedawnemu globalnemu przyjęciu przepisów o ochronie danych, takich jak RODO, rządy przejmują większą kontrolę nad tym, jak firmy gromadzą, przechowują, wykorzystują i udostępniają dane osobowe. W tym artykule pokrótce przyjrzymy się aktualnemu stanowi ochrony danych osobowych w świetle nowych przepisów.
RODO powstało w celu ochrony obywateli Unii Europejskiej przed firmami zbierającymi i wykorzystującymi ich dane osobowe bez zgody. Zmusza firmy do przejrzystego informowania o tym, w jaki sposób zbierają dane osobowe od klientów i co z nimi robią. Ponadto zmusza ich do wzięcia odpowiedzialności za wszelkie wycieki lub włamania, które mogą się zdarzyć podczas przechowywania lub przetwarzania tych informacji.
Ważne jest zrozumienie różnych rodzajów ochrony danych, ponieważ musimy wiedzieć, jak i kiedy szyfrować nasze dane osobowe.
Systemy otwarte i zamknięte: Dwa różne rodzaje ochrony danych to systemy otwarte i zamknięte. Dane są otwarte, gdy nie są zaszyfrowane i mogą być używane przez każdego, kto ma odpowiedni klucz. Z drugiej strony systemy zamknięte używają szyfrowania, aby nikt inny nie mógł uzyskać dostępu.
Szyfrowanie: Szyfrowanie to bardzo dobry sposób na ochronę danych osobowych, ponieważ szyfruje informacje, aby nikt inny nie mógł uzyskać do nich dostępu. Ważne jest, abyśmy korzystali z usług szyfrowanych, takich jak Facebook Messenger lub WhatsApp podczas publicznych połączeń Wi-Fi, na przykład w kawiarniach lub na lotniskach, ponieważ hakerzy mogą zobaczyć, co wysyłamy, jeśli nie będziemy ostrożni.
Aplikacje społecznościowe zwykle mają politykę prywatności. Ale te zasady są często zbyt niejasne i mogą się zmieniać z czasem. Użytkownikom trudno jest wiedzieć, co aplikacja będzie o nich udostępniać lub co udostępnia aplikacji.
# Co udostępniasz w aplikacjach społecznościowych?
Jeśli korzystasz z mediów społecznościowych, prawdopodobnie masz na telefonie aplikację społecznościową – Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat i inne. Aplikacje te często żądają dostępu do Twojego profilu na Facebooku i listy kontaktów. Proszą również o informacje o takich rzeczach, jak Twoja lokalizacja lub kontakty dodane w tych sieciach – czasami bez łączenia tych żądań z ich polityką prywatności. Oznacza to, że jeśli aplikacja ma słabą politykę prywatności lub zmieni swoją politykę w przyszłości, może zbierać informacje związane z takimi rzeczami, jak Twoja lokalizacja.
Internet jest wspaniałym źródłem informacji, ale stwarza też zagrożenie dla bezpieczeństwa danych osobowych. Ważne jest, aby zachować poufność prywatnych informacji. Oto kilka praktyk, które mogą Ci w tym pomóc:
1) Kiedy robisz zakupy online, upewnij się, że witryna jest bezpieczna, szukając ikony kłódki w przeglądarce i upewniając się, że adres URL zaczyna się od https://.
2) Rozważ użycie ochrony przed śledzeniem w przeglądarce internetowej, aby ograniczyć reklamodawcom możliwość śledzenia Cię w sieci.
3) Użyj menedżera haseł, aby wygenerować silne hasła i uzyskać do nich dostęp w jednym miejscu bez konieczności ich zapamiętywania lub zapisywania.
4) Włącz weryfikację dwuetapową w aplikacjach i usługach, które ją obsługują, takich jak Gmail czy Facebook.